۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

سخنرانی

به نام خدا، اللهم عجل لولیک الفرج، سلام

در بسیاری از مواقع ما اطلاعات و دانش زیادی نسبت به دیگران داریم ولی نمی توانیم آن را به دیگران انتقال دهیم و چه بسا افرادی که از لحاظ بنیه ی علمی و اطلاعات عمومی از ما کمتر باشند ولی با قدرت بیان بالای خود به راحتی حرف خود را به کرسی بنشانند و میاندار میدان شوند و سکان هدایت کشتی جمع را به دست بگیرند و به هر طرف که خواستند ببرند. دوستانی که در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم خویش حساسند و در یک کلام غم اجتماع دارند باید از قدرت بیان بالاتری نسبت به دیگران برخوردار باشند. شاید بعضی معتقدند که سخنوری و قدرت بیان، ذاتی است. لکن باید عرض کنم درست است که بعضی نسبت به بعض دیگر تواناترند، اما خدای بزرگ در انسان چیزی به نام قدرت اراده قرار داده که به گفته ی بزرگی؛ اگر یک فلج مادرزاد اراده کند می تواند در مسابقه ی دو ماراتن المپیک قهرمان شود. یعنی قدرت اراده ی آدمی برتر از همه چیز است و شعار -خواستن، توانستن است- از همین جا نشأت می گیرد. پس هر کس می تواند اراده کند و از صمیم قلب بخواهد که سخنران و سخنور شود و با تلاش و پشتکار و مطالعه به این هنر دست یابد که امروز بسیار کارآمد است.

چند سال پیش کتاب آیین سخنرانی نوشته دیل کارنگی، ترجمه ی ریحانه جعفری و پروین قائمی، نشر پیمان، چاپ اول 1378،در 272صفحه را مطالعه کردم. این کتاب مثل سایر کتب کارنگی پراست از مطالب جالب همراه با داستانهای اشخاصی که هریک از اصول کتاب را به کار برده اند و موفق شده اند. این کتاب برای شروع علاقه مند شدن به آیین سخنرانی بسیار مفید است و با سادگی و زیبایی و داستانی بودن خود، به راحتی، مطالبش را به خواننده منتقل می کند.

دختر عزیزم در روز پدر امسال، کتاب آموزش سخنرانی و خطابه را به من هدیه داد. این کتاب نوشته ی حمیدرضا جدیدی، نشر قدس، چاپ اول زمستان 1386،در 156 صفحه است. این کتاب به صورت تخصصی تر به مسأله سخنرانی پرداخته و نسبت به کتاب قبلی سخت تر است، اما نکات ریز کلیدی بسیاری دارد که مطالعه ی دقیق و به کار گیری اصول آن در سخنرانی ها، مطمئنا در تسلط خواننده ای که اراده ی موفقیت کرده است، بسیار مؤثر است. علاقه مندان هنر سخنرانی می توانند با چند بار مطالعه ی این کتاب و به کار بستن دستورات آن در صحبت ها و خطابه ها و سخنرانی های خود به موفقیت کامل دست یابند. انشاءالله...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر