۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

کار گروهی

به نام خدا، اللهم عجل لولیک الفرج، سلام
راز موفقیت و پیروزی گروه ها، شرکت ها، سازمان ها و حتی کشورها؛ موفقیت در کار گروهی است. چون اشخاص در یک سیستم به مانند حلقه های یک زنجیرند که ضعیف عمل کردن هریک ازآنها باعث مختل شدن کل سیستم می شود. ناگفته پیداست؛ که فردگرایی و خود محوری، سم مهلک کار تیمی است. شما بازی فوتبال را تصور کنید،هدف همه ی بازیکنان رسیدن به پیروزی است. این پیروزی در سایه ی همکاری تیمی حاصل خواهد شد. درزمانی از بازی؛ بازیکن باید با تمام توان کارکند، یا موقعیتی خلق کند یا با زیرکی از طرف مقابل خطا بگیرد یا در لحظه های سرنوشت ساز تصمیم گیری کند و یا فداکاری کند و توپ را در بهترین موقعیت به هم تیمی خود پاس دهد. تکروی در فوتبال نتیجه نخواهد داد، در کارهای دیگر هم همین طور.
متاسفانه دربعضی سازمان و نهادهای ایرانی، کارها شخص محور است و گروه ها به خوبی عمل نمی کنند که آن هم آسیب شناسی خاص خود را دارد که ورود به آن در وقت و سواد من نمی گنجد، لذا بر آن شدم یک کتاب مفید در حوزه ی کار تیمی را که به تازگی مطالعه کرده ام، معرفی کنم.
کتاب 17 اصل کارتیمی
کتاب فوق تالیف جان ماکسول، ترجمه مرتضی ذوالانوار، انتشارات معیار اندیشه ، چاپ چهارم1385، قطع رقعی، در176صفحه
در دنیای پر رقابت امروز اهمیت کارتیمی هرروز از روز گذشته بیشتر احساس می شود. چون هرتیم از افراد مختلف تشکیل شده که با ترکیب بندی و انتخاب و استفاده درست از آنان، امکان هم افزایی و کسب نتایج بهتر، بیشترخواهد شد.
مطالعه ی این کتاب به تنهایی کاربرد ندارد؛ بلکه باید هر کدام از اصول آن پس از مطالعه، مدتی تمرین شود تا ملکه ی ذهن گردد. ای کاش این هفده اصل ارائه شده در این کتاب درهفده جلسه ی یک ترم دانشگاهی برای دانشجویان تمامی رشته های دانشگاهی و حوزوی ایران تدریس می شد و استادان گرامی مدیریت بر تدریس آن همت می گماشتند تا جوانان تحصیل کرده ی ما وقتی در بازار کار مشغول می شوند؛ هم قادر به فعالیت در تیم باشند و هم توانایی گروه سازی و استفاده از پتانسیل گروه ها رادر اهداف سازمانی خود داشته باشند. به امید آن روز... .
در این کتاب برای هر اصل چند سخن از بزرگان آورده شده که بسیار جالب توجه است. چند داستان در خصوص ویژگی یا کاربرد یا نحوه ی به دست آوردن آن اصل، توضیح آن اصل، تعمقی در خود که این ویژگی در حال حاضر در خواننده چگونه است و نمونه و شرایط و راههای رسیدن به آن ذکر شده است که در کل برای یک کار عملی مناسب است. حال این هفده اصل کار تیمی را از نظر آقای ماکسول به صورت عنوانی می آورم . مطالعه و انشاالله نتیجه گیری باشما:
- انعطاف پذیری و سازگاری -همکاری و مشارکت -تعهد -ارتباط -شایستگی -قابل اتکا بودن -منضبط بودن -ارتقادادن دیگران -اشتیاق -هدفمندی -آگاهی از وظیفه -آمادگی -رابطه مندی -اصلاح و بهبودخود -ازخودگذشتگی -راه حل گرایی -پیگیری و سرسختی .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر