۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

در کربلا چه گذشت؟

به نام خدا، اللهم عجل لولیک الفرج، سلام

کتاب در کربلا چه گذشت؟ با نام اصلی نفس المهموم تالیف دانشمند معظم مرحوم حاج شیخ عباس قمی و ترجمه آیت الله شیخ محمد باقر کمره ای، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ یازدهم سال 1380، قطع وزیری، در920صفحه

این کتاب را درسال 1382 در سفری به جمکران خریدم، هرچه این چند سال خواستم آن را مطالعه کنم، چند صفحه بیشتر ممکن نشد تا اینکه بالاخره اول محرم امسال عزمم را جزم کردم و مطالعه اش را شروع کردم و سرانجام امروز کتاب را تمام کردم.

در این کتاب در پنج باب کلیه ی وقایع مربوط به عاشورا از زمان خروج امام حسین(ع) تا خونخواهی مختار را با جزئیات بسیار و ذکر روایات و احادیث متعدد آورده است. در هر مورد چند روایت آورده است و روایات معتبر را عنوان نموده. این کتاب از جمله کتب موثق درباره واقعه عظیم کربلا است و هرطالب حقی که می خواهد وقایع را از منبعی ناب دریافت کند، با مطالعه این کتاب هر چه خواهد به دست آورد.

برای من یک نکته بسیار جالب بود که تا قبل از مطالعه ی این کتاب فکر می کردم حضرت ابوالفضل العباس(س) علمدار کربلا در عصر تاسوعا شهید شده لکن پس از مطالعه فهمیدم که ایشان در ظهر عاشورا و قبل از امام حسین(ع) شهید شده اند و تقریبا جزء آخرین شهدای دشت کربلا بوده اند. جالب است این همه روضه رفته ام و حالا با مطالعه ی این کتاب مطلب را می فهمم. چون حضرت عباس در نزد شیعیان از لحاظ عظمت در این واقعه پس از امام حسین(ع) قرار دارد، برای پاسداشت ایشان تاسوعا را به نام ایشان زده اند و در این روز ذکر مصیبت ایشان زیاد تکرار می شود و به غلط در بین مردم شایع شده است که ایشان در تاسوعا شهید شده اند. اگر مطالعه ی این 920 صفحه فقط فهمیدن همین یک مساله را برایم داشته باشد کافیست، چون از یک اشتباه چند ساله در آمدم.

در پایان کتاب نویسنده 20 توصیه برای مداحان ومنبریان آورده است که برای این صنف بسیار کارآمد است. چون متن این کتاب سراسر آیه و روایت و حدیث است خلاصه نویسی ممکن نشد و مطالعه ی این کتاب را به همه ی شیعیان توصیه می کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر