۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

صدقه

به نام خدا، اللهم عجل لولیک الفرج، سلام
چند روز پیش برای عیادت یکی از نزدیکان در سالن انتظار یکی از بیمارستان های اصفهان بودم، بر تابلوی حدیث هفته بخش که بر دیوار نصب بود، حدیث جالبی نوشته شده بود که حیفم آمد برای شما و همچنین یادآوری به خودم ، نیاورم:
پیامبر اکرم (ص)می فرمایند:
برداشتن چیزهای آسیب رسان از سرراه مردم صدقه است،
نشان دادن راه به دیگری صدقه است،
عیادت از بیمار صدقه است،
امربه معروف و نهی از منکرصدقه است،
و جواب سلام دادن صدقه است. (بحارالانوارجلد96)
با خواندن حدیث فوق می فهمیم که صدقه تنها خرج کردن ریال نمی باشد بلکه انجام امور عام المنفعه و بدون چشم داشت از ابناء بشر و تنها وتنها به خاطر رضای خدا صدقه حساب شده و می تواند همان آثار پرداخت نقدی صدقه و شاید خیلی بیشتروبهتررا در زندگی برای ما داشته باشد.
خیلی از ما وقتی صبح از خانه خارج می شویم مقداری پول در داخل صندوق صدقات، در خانه یا در مسیر و محل کار خود می اندازیم و طبق روایات معتقدیم که صدقه، هفتاد نوع بلارا ازانسان دورمی کند وبه ویژه مرگ ناگهانی را. اگرحادثه ای برایمان اتفاق بیفتد وبه خیروخوشی تمام شود آن رامدیون صدقه دادن درآن روز می دانیم وبالعکس.
چندی پیش درکلاس تفسیرقرآن، استاد اسکندری فرمودند که طبق روایات برای صدقه دادن باید اول ازنزدیکان شروع کرد. یعنی اگر پدر و مادر مستحقند، اول باید به آنها صدقه داد تا بی نیاز شوند. بعد برادر و خواهر و فرزندان آنها و الی آخر. اگر بخواهیم صدقه ای که از مالمان می دهیم مقبول درگاه احدیت باشد این نکته ظریف را باید رعایت کنیم. یعنی اگر در اقوام و نزدیکان و آشنایانمان مستحقی باشد و بدانیم، هرچه صدقه به دیگران بدهیم مقبول خدا نخواهد بود. این نکته هم از منظر نظر بسیاری ازما دورافتاده است. امید است همه ی ما بدان عمل کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر